onsdag 9. november 2011

What to do in Thailand

For det første, innta den herlige thailandske maten - rik på farger, krydder, smaker og konsistenser. Er du en av de som er litt mer kresne i matveien (eller litt pinglete) - så bare slapp av, du finner alt du vil av hamburgere, pizza og pasta også ;) Du vet, slike standardretter som du finner overalt.

 
Når du først tester ut den Thailandske kjøkkenet, er det viktig å huske på at maten som regel er litt sterkere en hjemme, så husk å gi beskjed dersom du ikke ønsker så sterk mat - for å si det sånn, gul karri er ikke det samme som gul karri hjemme - og grønn og rød karri - tja, la oss bare si at de blir enda "litt" sterkere. Siste dagen vi var i Cha-am bestilte jeg meg kylling i karri - kjempe god var den - så ble det plutselig sterkt, og enda litt sterkere og leppene mine ble svært så numne.. Tror dere ikke jeg klarte å glemme å si "not so spicy".. Så ikke glem det.. Maten smakte jo godt for det, var bare litt sterkt.. c",)

En annen ting man bør få med seg er de populære "Floating Markets". Her får man en egen båt til seg og følget og man farter rundt i (- noen ganger svært så brølende..) lange båter. Man sier fra om en vil se på noen av "butikkene" mens andre plasser om farten er lav nok, huker de som jobber der tak i båten og drar dere inntil. Her er det lurt å huske at de vil at du skal kjøpe så her er prute mulighetene gode og om du ikke ønsker noe er det bare til å si nei takk og kjøre videre. Husk og at de er et hyggelig folk der nede så vær hyggelig tilbake ;) Man lærer fort hvor billige ting her nede faktisk er for å si det sånn..



For oss jenter er det kanskje ekstra kjekt å besøke frisøren når vi er der ettersom man både kan få en flott klipp og farget/stripet håret til noen hundrelapper. Jeg var der to ganger hos frisøren mens jeg var der. Ble kjempefornøyd, både med håret og prisen ;)

Når det gjelder velvære for oss alle, så kan en ikke unngå å få seg en real fotmassasje og en skikkelig massasje og det finnes en hel haug med ulike massasjer en kan få, så her velger en etter ønske. De som er vanligst, som vi fikk inntrykk av er aromamassasje og thaimassasje, samt fotmassasje. Og prisen, ja den ligger alt fra 70-80 i NOK og litt over det.


Og min personlige og varmeste anbefaling er å besøke Tigertempelet i Kanchanaburi. Her kan man bare kjøre ut hvis man vil og kjøpe billett i porten, eller man kan bestile ulike "pakker" med innhold fra alt med morgentur og frokost med munkene og tigrene til å få bade tigrene etter at du har lekt med dem. Vi gikk for den første og bare kjørte ut. Jeg må bare si whaaaao! For en opplevelse, for en park og for noen vakre dyr! Og ikke minst svære dyr! Det er en helt egen opplevelse i seg selv å få se og oppleve tigre på så nært hold og noe jeg sent (forhåpentligvis aldri) vil glemme.
Man kan også gjøre slik som jeg gjorde, betale litt ekstra og få besøke de kjempesøte tigerungene de har, mate de og kose så mye du vil med de i en time. Jeg kan ikke si annet en FANTASTISK - MÅ OPPLEVES!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar